السيد الخميني
435
صحيفه امام ( مجموعه آثار امام خمينى ) ( فارسى )
حيواناتى كه در آنجا زندگى مىكنند عنايت آنها به آنها ، بيشتر از انسانى است كه در اينجا زندگى مىكند ! دوايى كه در آنجا استعمالش ممنوع است ، در اينجا استعمالش مجاز است ، مىفرستند در دنياى سوم . طبيبى كه در آنجا طبابتش ممنوع است مىفرستند او را اينجا ، اينجا طبابتش مُجاز ! اين طبيبهايى كه آنجا درس مىخوانند اينها بسياريشان را اجازه نمىدهند كه در آنجايى كه تصديق هم به او دادند و ديپلم هم به او دادند ، همهء تصديقها را دادند به او ، اما مشروط به اين است كه تو بِرَوى در محل خودت طبابت بكنى ؛ اينجا حق ندارى طبابت بكنى . براى اينكه براى ممالك به نظر آنها استعمارى ، براى دنياى سوم ، هيچ حيثيت قائل نيستند . همهء چيزهايى كه آنها براى خودشان مىخواهند براى ما نمىخواهند . براى ما يك چيز ديگرش را مىدهند . اين را من سابق هم گفتم ، كه ما در پاريس كه بوديم ، از اين جوانهايى كه در آلمان مشغول تحصيل بودند آمدند پيش ما و گفتند كه ما در اينجا كه تحصيل مىكنيم نمىگذارند ما بالا برويم . در يك حد معيّنى ما را نگاه مىدارند ، نمىگذارند كه ما مرتبهء بالا را برويم . مع الأسف در همين دانشگاههاى ما هم راه پيدا كرده بودند و نمىگذاشتند آن رشدى كه بايد جوانهاى ما بكنند ، بكنند . و بعضى از اين اساتيد دانشگاه و اينها وابسته بودند و مأمور بودند به اينكه نگذارند اينها يك رشد صحيحى بكنند . اگر شما بخواهيد استقلال پيدا بكنيد و آزادى حقيقى پيدا بكنيد ، بايد كارى بكنيد كه در همه چيز خودكفا باشيد ؛ مستغنى باشيد . كشاورز بايد كارى بكند كه ديگر ما احتياج گندم به خارج نداشته باشيم . دانشگاهى بايد كارى بكند كه ما در طبابت ، ديگر احتياج به خارج نداشته باشيم ، در مهندسى احتياج به خارج نداشته باشيم . اين بىانصافها در اين رژيم سابق آن طور مىخواستند ما را عقب مانده نمايش بدهند و به خودمان هم حالى كنند كه اسفالت هم وقتى مىخواستند بكنند از خارج مىآوردند ! اگر مىخواستند جادهسازى بكنند ، يك اسفالت بكنند ، يك بنايى درست كنند ، يك راهى درست كنند ، هر چه ، مىگفتند متخصص بايد از خارج باشد . نه اينكه اينجا نبود ؛ هست اينجا ؛ لكن اينها مىخواستند جورى بكنند كه ما همه چيزمان را ببازيم